نماز و عترت
 
خدايا ! كيست كه طعم محبتت را چشيد و جز تو كسي را آرزو كرد ؟ كيست كه به نزديك تو مقام گرفت و لحظه اي روي گرداندن توانست ؟ خدايا ! ما را از آناني قرار ده كه به دوستي خود برگزيده اي و به عشق و محبت خود خالصشان كرده اي و مشتاق ديدارشان ساخته اي و به خواست خود خشنودشان كرده اي و نعمت ديدار را عطاشان كرده اي . در مقام رضايتشان نشانده اي و در غربت و تنهايي در پناهشان گرفته اي و در جوار خود به عالم راستي و حقيقت جايگاهشان بخشيده اي و به شناخت خود معرفتشان داده اي و سزاوار پرستششان كرده اي .

لطفا به ادامه مطلب مراجعه نماييد


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۲ دى ۱۳۹۶ ] [ ۰۷:۴۳:۴۸ ] [ MMR ] [ نظرات (0) ]
  1. خاندان پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله، اهل بيت عصمت و طهارت، ائمه شيعه. عترت به فرزندانى كه از نسل كسى باشد گفته مى‌شود. از اميرالمومنين پرسيدند: «عترت‌» كيست؟ فرمود: من، حسن، حسين و امامان نهگانه از فرزندان حسين‌ عليه السلام كه نهمين آنان مهدى و قائم ايشان‌است، از قرآن جدا نمى‌شوند و قرآن از آنان جدا نمى‌شود، تا كنار حوض (كوثر) بر پيامبر وارد شوند.[۱] عترت پيامبر، همتاى قرآن كريمند و رسول خدا «قرآن و عترت‌» را به عنوان ‌ميراث و يادگار خويش براى امت معرفى كرده است: «انى تارك فيكم الثقلين، كتاب الله و عترتى اهل بيتى...».[۲]

    اما «عترت‌» در لغت، قطعه‌هاى درشت مشك در نافه آهوست، نيز به معناى لعاب‌ شيرين است. همچنين عترت به معناى فرزندان و نوادگان نسبى و نسل يك شخص است‌ و به همين جهت به ذريه پيامبر از نسل على و فاطمه، عترت مى‌گويند. معناى ديگرعترت، ريشه درختى كه بريده شده و دوباره روييده باشد.

    مرحوم محدث قمى با توجه به ‌همه معانى ياد شده براى عترت، چنين مى‌گويد: ائمه، همچون قطعه‌هاى بزرگ مشك از نافه‌اند و علومشان آب گوارا نزد اهل حكمت و انديشه است و اينان درختى هستند كه‌رسول خدا صلي الله عليه و آله ريشه‌اش، على تنه‌اش و ائمه از نسل او، شاخه‌هاى اين درخت و شيعيانشان‌ برگ اين درختند و علوم اهل بيت، ميوه اين درخت است.[۳]

    از «ابن اعرابى‌» تعبيرهاى جالبى درباره عترت نقل شده است. مى‌گويد: «عترت به ‌معناى شهر و مركز است، اهل بيت نيز مركز اصلى اسلامند. عترت، صخره عظيمى است كه ‌سوسمار، لانه خود را كنار آن قرار مى‌دهد تا با علامت قرار دادن آن، خانه خود را گم‌ نكند. ائمه نيز هاديان خلقند. عترت ريشه درخت قطع شده است، اهل بيت نيز مورد ستم ‌قرار گرفته، قطع و بريده شدند. عترت، به يك قطعه بزرگ مشك و نافه آهو گفته مى‌شود.

    آنان نيز در ميان بنى هاشم و فرزندان ابوطالب، همچون قطعه بزرگ نافه، خوشبويند.

    عترت، به چشمه زلال و گوارا و شيرين گفته مى‌شود. علوم اهل بيت نيز، نزد اهل خرد و فرزانگان، گواراتر از هر چيز است. عترت، به معناى باد است. آنان نيز همچون باد، سپاه و حزب خدايند. عترت، گياهى متفرق است، مثل مرزنجوش. عترت پيامبر نيز مزارهاى‌ پراكنده در هر سو دارند و بركاتشان در شرق و غرب جهان گسترده است. عترت، دوستان، طايفه و قبيله هر كس را گويند. اهل بيت نيز گروه و طايفه و رهط رسول الله صلي الله عليه و آله هستند.[۴]

    پانويس


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۲ دى ۱۳۹۶ ] [ ۱۱:۱۸:۳۵ ] [ MMR ] [ نظرات (0) ]

در روايات تفسيرى اهل بيت(عليهم السلام)از راه هاى مختلفى كه در عرف عقلا براى فهم كلام رايج است استفاده شده كه يكى از آن راه ها توجه به قراين كلام است و از جمله قراين، سخنانى است كه گوينده در جاى ديگرى گفته و توجه به آن در فهم بخش هاى ديگرى از سخن وى تأثير دارد و مراد او را روشن مى سازد. قرآن كريم نيز كه بر اساس اصول محاوره عقلايى سخن مى گويد از اين گونه قراين كه همان آيه هايى است كه در جاى جاى آن آمده، برخوردار است و بنابراين به هنگام فهم بعضى از آيه ها بايد به آيه هاى ديگرى كه ممكن است است قرينه اى بر فهم مراد خدا از اين آيه مورد بحث باشد توجه كرد. كاربرد اين قرينه در فهم قرآن همان روش تفسير قرآن به قرآن است اگرچه قرينه هاى ديگرى نيز وجود دارد، اما مهم تر از همه خود قرآن است كه ارزش تفسيرى آن نيازى به توضيح ندارد. بر اساس سخن فوق، تفسير قرآن با قرآن بخشى از روش تفسيرى اهل بيت(عليهم السلام)است و نه همه آن. از سخنان مفسّر و قرآن پژوه بزرگ معاصر مرحوم علامه طباطبايى چنين برمى آيد كه اين روش، ويژه اهل بيت بوده و به جهت كارايى آن در كشف مراد خداوند تنها روش قابل اعتماد است و خود ايشان همين روش را برگزيده و در تفسير شريف الميزان آن را به كار بسته است. ايشان درباره استناد اين روش به اهل بيت(عليهم السلام)فرموده است: «و قد كانت طريقتهم فى التعليم و التفسير هذه الطريقه بعينها على ما وصل الينا من اخبارهم فى التفسير... هذا هوالطريق المستقيم و الصراط السوى الذى سلكه معلموا القرآن و هداته صلوات اللّه عليهم.»و در جاى ديگرى فرموده است: «... در درك معانى آن ها [آيات ]روش اهل بيت(عليهم السلام)را بايد اتخاذ نمود و هر آيه قرآنى را با آيات ديگر قرآنى توضيح داد و تفسير كرد نه به رأى و نظر خود... كسى كه با نظر كنجكاوى در احاديث اهل بيت(عليهم السلام)و در رواياتى كه از مفسرين صحابه و تابعين در دست است رسيدگى نمايد ترديد نمى كند كه روش تفسير قرآن به قرآن تنها روش ائمه اهل بيت(عليهم السلام)مى باشد.» و از برخى كلمات ايشان نادرستى روش هاى ديگر و جامع بودن اين روش استفاده مى شود: «تفسير واقعى قرآن تفسيرى است كه از تدّبر در آيات و استمداد در آيه به آيات مربوطه ديگر به دست مى آيد.» وى معتقد است كه تفسير با مقدمات علمى و غيرعلمى قابل اعتماد نيست و در حقيقت از قبيل تفسير به رأى است، مگر در جايى كه با تفسير قرآن با قرآن توافق كند. در توضيح ديدگاه مرحوم علّامه طباطبايى دو نكته قابل طرح است:

لطفا به ادامه مطلب مراجعه كنيد


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۵ دى ۱۳۹۶ ] [ ۰۷:۳۷:۱۶ ] [ MMR ] [ نظرات (0) ]
هدف كلي : در روزگار كنوني ، بشر چنان گرفتار تمدن مادي و ظواهر گوناگون آن شده است كه از خوديابي و خويشتن شناسي دور مانده است . علي رغم پيشرفت حيرت آوري كه انسان به مدد فن آوري كسب كرده ، تحقيقات نشان مي دهد كه نه تنها هنوز به آرامش رواني ـ كه از عناصر پايه ي سلامتي از ديدگاه سازمان جهاني بهداشت ( W.H.O ) و اساس يك زندگي سعادتمندانه است دست نيافته ، بلكه به موازات پيشرفت هاي علمي و مادي تمدن مدرن بر مشكلات و ناراحتي هاي رواني انسان نظير نااميدي ، پوچ گرايي، اضطراب ، ترس ، افسردگي ، اعتياد ، طلاق و خودكشي افزوده شده است . پژوهش ها نشان مي دهد كه ميانگين درمان ناشي از روان درماني بر پايه روش هاي علمي هنوز به ميزان رضايت بخشي نرسيده است. آنچه در دو دهه آخر قرن بيستم براي روان شناسان و توده مردم محسوس بود كمبود يا نبود توجه مدلها و مكتبها در بعد معنوي انسان است. از اين جا لزوم توجه به آموزه‌هاي ديني به خصوص قرآن كريم براي تأمين بهداشت رواني و سلامت روح و روان مشخص مي‌گردد. آموزه هاي قرآني راهكارهاي مناسب را در خصوص تامين سلامت روح و روان ارائه داده است . در اين مقاله سعي شده است به نقش قرآن بر سلامت روح و روان پرداخته شود .

مواد و روش ها : اين تحقيق مروري با مراجعه به منبع حيات بخش بشري "قرآن" و نيز با استفاده از مقالات معتبر علمي و جستجوي منابع مختلف در سايت هاي معتبر و نيز مطالعات كتابخانه اي انجام شده است .

نتايج :لطفا به ادامه مطلب مراجعه كنيد


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۳ دى ۱۳۹۶ ] [ ۱۰:۴۴:۲۷ ] [ MMR ] [ نظرات (0) ]

ماز مهمترين ذكر واجبي است كه تا واپسين لحظات زندگي برعهده‌ي آدمي است. خداوند متعال در قرآن كريم مي‌فرمايد: » واقيمواالصلاة« يعني به پا داريد نماز را، دراثر اين امر خداوند، مي‌فهميم كه نماز بر ما واجب است و بايد آن را انجام دهيم و اگر از انجام آن سرپيچي نمائيم مؤاخذه خواهيم شد، به بيان ديگر نماز عبادت مشتركي ميان تمام اديان است و براي آن تعريف‌هاي بسيار ذكر شده كه يكي از بهترين آنها، تعريف اگوست سياتيه استاد فلسفه‌ي پاريس است كه در كتاب خود به نام فلسفه‌ي دين مي‌نويسد

لطفا به ادامه مطلب مراجعه نماييد:


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۲ دى ۱۳۹۶ ] [ ۱۱:۲۷:۰۲ ] [ MMR ] [ نظرات (0) ]
.: Weblog Themes By jahanblog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
نظرسنجی
     نتیجه
لینک های تبادلی
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 4
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 617
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب